Wednesday, 11 January 2012

(7) reka bentuk kurikulum

  • peranan pendidik ialah 
    • perancang - merancang dan menyediakan kurikulum
    • pelaksana - melaksanakan kurikulum melalui proses p&p
    • penilai - menilai keberkesanan kurikulum
  • pola dan orientasi reka bentuk kurikulum merangkumi
    • berpusatkan akademik - berilmu dan berketrampilan
    • berpusatkan pelajar - kembangkan potensi individu sebagai satu usaha berterusan
    • berpusatkan masalah - menangani masalah kehidupan
  • pengaruh perspektif terhadap kurikulum ada 2 :
    • perspektif objektivis
      • melihat ilmu sebagai perkara yang sudah pasti dan diperturunkan
      • menerima alam seperti sedia ada
      • menekankan isi kandungan pelajaran, kemahiran baru, keupayaan baru dan pemindahan pembelajaran
      • menggunakan taksonomi bloom
    • perpesktif konstruktivis
      • melihat pelajar sebagai pembina ilmu
      • pengajaran adalah untuk mengubah cara dan tahap berfikir
      • isi pelajaran bukan matlamat pengajaran tetapi hanyalah batu loncatan untuk mendapatkan kepakaran yang lebih tinggi
      • isi pelajaran ini dibuang selepas kepakaran diperolehi

No comments:

Post a Comment

Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.

Post a Comment