- peranan pendidik ialah
- perancang - merancang dan menyediakan kurikulum
- pelaksana - melaksanakan kurikulum melalui proses p&p
- penilai - menilai keberkesanan kurikulum
- pola dan orientasi reka bentuk kurikulum merangkumi
- berpusatkan akademik - berilmu dan berketrampilan
- berpusatkan pelajar - kembangkan potensi individu sebagai satu usaha berterusan
- berpusatkan masalah - menangani masalah kehidupan
- pengaruh perspektif terhadap kurikulum ada 2 :
- perspektif objektivis
- melihat ilmu sebagai perkara yang sudah pasti dan diperturunkan
- menerima alam seperti sedia ada
- menekankan isi kandungan pelajaran, kemahiran baru, keupayaan baru dan pemindahan pembelajaran
- menggunakan taksonomi bloom
- perpesktif konstruktivis
- melihat pelajar sebagai pembina ilmu
- pengajaran adalah untuk mengubah cara dan tahap berfikir
- isi pelajaran bukan matlamat pengajaran tetapi hanyalah batu loncatan untuk mendapatkan kepakaran yang lebih tinggi
- isi pelajaran ini dibuang selepas kepakaran diperolehi
Wednesday, 11 January 2012
(7) reka bentuk kurikulum
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.