- satu proses dinamik dan kompleks
- membaca - proses mentafsir dan memahami simbol tulisan.
- tujuan membaca - untuk mendapatkan erti yang sebenarnya.
- susunan tugas dilakukan ketika pembaca hendak membaca :
- kecam / kenal lambang atau perkataan yang dilihat
- kaitkan lambang / perkataan dengan bunyi / makna
- terjemahkan makna perkataan dengan kaitkan pada yang telah sedia ada dalam kepala
- kumpul dan cantumkan idea, perkataan dan ayat sehing menjadi sebujah idea yang lengkap
- hurai / jelaskan idea yang didapati kepada diri sendiri, kawan, guru / ibuapa
- peringkat literal - membuat pengamatan tentang bentuk, bunyi dan makna perkataan.
- peringkat interpretasi - kait dan terjemah lambang kepada makna
- peringkat penilaian - beri tindak balas apa yang dihadapi berdasarkan pengetahuan sedia ada
- peringkat asimilasi - buat tapisan terhadap apa yang disimpan
Friday, 1 February 2013
1/ Teori Dan Prinsip Pembelajaran Membaca Berdasarkan Dapatan Kajian
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.