- Penggunaan teks dalam pengajaran
- bahan yang dipilih hendaklah mengandungi data yang betul dan terkini
- ditulis oleh pakar dalam bidangnya
- gaya penulisan yang baik dan jelas
- tiada bias, punyai ilustrasi menarik
- mengandungi bentuk grafik untuk memudahkan bacaan
- huruf yang mudah dibaca
- perancangan
- mengikut Boydell, perancangan dimulakan dengan
- memberi arahan secara langsung berkait dengan teks
- membaca teks dan baiki kesilapan
- terangkan kandungan teks
- menyelia bacaan
- mendengar bacaan
- bincangkan makna
- kemukakan idea dan beri komen bacaan murid
- dalam pengajaran, guru perlu
- memandang sepintas lalu
- membaca sekali imbas
- latihan membaca cepat
- mentafsir teks dengan cara
- gunakan maklumat bukan teks
- gunakan kemahiran telaah kata
- gunakan kemahiran telaah teks dengan gunakan pelbagai jenis soalan
- hasilkan sesuatu aktiviti penutup berdasarkan teks
- membuat interpretasi
- memahami keseluruhan teks
- membolehkan pelajar membaca pelbagai bahan dengan cekap dan kritis
- membuat tafsiran, penilaian dan rumusan yang wajar
- 3 cara bahan teks ditonjolkan
- memberi maklumat untuk galakkan pemahaman
- memberi bentuk huruf berbeza, kotak, ilustrasi atau garisan
- guna tajuk karangan dan subtajuk
- tajuk di tengah dan tepi laman
- guna ruang tepi untuk catatan
- meramal teks
- proses membuat interpretasi sebagai satu siri buat hipotesis yang saintifik
- meramal - membuat hipotesis dan pengesahan
- menilai keseluruhan teks
- menilai kesalahan itu kecil atau tidak dengan menganggarkan sejauh mana murid dapat memahami keseluruhan petikan
- menilai keberkesanan teks
- memilih teks yang sesuai untuk pengajaran
- meminta pendapat dan bantuan murid untuk mengetahui minat mereka
- mengkaji petikan atau teks
Thursday, 7 February 2013
7/ Mengajar Membaca Untuk Berfikir dan Menghayati Sastera Kanak Kanak
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.