- Pendekatan A
- kaedah campuran yang menggunakan kaedah cerakinan
- pra membaca dilakukan pada peringkat awal
- menekankan kaedah pandang dan sebut dan dibantu kaedah sokongan suku kata, huruf dan bunyi
- Pendekatan B
- berasaskan kaedah fonik (bunyi) digabungkan dengan suku kata dan bantuan kaedah pandang dan sebut.
- Pendekatan C
- pendekatan bunyi kata
- sistem ejaan bahasa Malaysia sistematik dan fonemik
- suku kata jelas dan mudah
- perkataan pun diketahui maknanya oleh murid
- diperkenalkan bunyi huruf vokal dan konsonan
- terus membunyikan suku kata dan perkataan yang bermakna
- Pendekatan D
- prinsip membina - menyusun bahagian kecil menjadi besar
- kaedah abjad, mengeja, bunyi huruf dan suku kata
Sunday, 3 February 2013
3/ Pendekatan Mengajar Awal Membaca Kaedah Gabungan Bunyi Kata
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.