Sunday, 3 February 2013

3/ Pendekatan Mengajar Awal Membaca Kaedah Gabungan Bunyi Kata

  • Pendekatan A
    • kaedah campuran yang menggunakan kaedah cerakinan
    • pra membaca dilakukan pada peringkat awal
    • menekankan kaedah pandang dan sebut dan dibantu kaedah sokongan suku kata, huruf dan bunyi
  • Pendekatan B
    • berasaskan kaedah fonik (bunyi) digabungkan dengan suku kata dan bantuan kaedah pandang dan sebut. 
  • Pendekatan C
    • pendekatan bunyi kata
    • sistem ejaan bahasa Malaysia sistematik dan fonemik
    • suku kata jelas dan mudah
    • perkataan  pun diketahui maknanya oleh murid
    • diperkenalkan bunyi huruf vokal dan konsonan
    • terus membunyikan suku kata dan perkataan yang bermakna
  • Pendekatan D
    • prinsip membina - menyusun bahagian kecil menjadi besar
    • kaedah abjad, mengeja, bunyi huruf dan suku kata

No comments:

Post a Comment

Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.

Post a Comment