Wednesday, 6 February 2013

6/ Membaca Secara Intensif dan Berfokus Untuk Mencari Maklumat

  • bacaan yang memperkembangkan kebolehan dalam meneliti, memahami, mentafsir apa saja yang dibaca dengan tepat
  • konsep - struktur yang sukar dan memberi asas kembangkan perbendaharaan kata
  • mengkaji ciri tatabahasa iaitu susunan kata dalam ayat
  • tujuan 
    • mencapai pemahaman sesuatu teks secara mendalam dan terperinci
    • membaca dengan baik
    • kembangkan kebolehan mentafsir apa yang tertulis
    • membaca secara senyap dengan kepantasan yang sesuai
    • mengulas isi yang diperoleh dari bahan yang dibaca
    • mengesan, memahami unsur estetik dalam bahasa
    • kenal pasti laras bahasa
    • buat rumusan / kesimpulan dari apa yang dibaca
  • objektif program bacaan intensif
    • gunakan teknik skimning / latihan membaca cepat
    • gunakan pengetahuan bukan teks seperti carta dll untuk takrifkan bahan teks yang dibaca
    • baca dengan cara berbeza ikut tujuan
  • cari alternatif dari teks
    • mengajar membaca harus letakkan teks bacaan di hadapan murid
    • bantu murid memahami teks tersebut
  • peranan murid sebagai pembaca
    • kaitkan bentuk tulisan di atas kertas dengan bahasa pertuturan yang diketahuinya
    • mentafsir sendiri teks
  • program bacaan merentasi kurikulum
    • luangkan lebih masa untuk kemahiran yang hendak dikuasai 
    • memilih teks yang tekankan penggunaan ke semua kemahiran kursus
    • gunakan teks yang mengkehendaki murid melatih koordinasi kemahiran

No comments:

Post a Comment

Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.