- bacaan yang memperkembangkan kebolehan dalam meneliti, memahami, mentafsir apa saja yang dibaca dengan tepat
- konsep - struktur yang sukar dan memberi asas kembangkan perbendaharaan kata
- mengkaji ciri tatabahasa iaitu susunan kata dalam ayat
- tujuan
- mencapai pemahaman sesuatu teks secara mendalam dan terperinci
- membaca dengan baik
- kembangkan kebolehan mentafsir apa yang tertulis
- membaca secara senyap dengan kepantasan yang sesuai
- mengulas isi yang diperoleh dari bahan yang dibaca
- mengesan, memahami unsur estetik dalam bahasa
- kenal pasti laras bahasa
- buat rumusan / kesimpulan dari apa yang dibaca
- objektif program bacaan intensif
- gunakan teknik skimning / latihan membaca cepat
- gunakan pengetahuan bukan teks seperti carta dll untuk takrifkan bahan teks yang dibaca
- baca dengan cara berbeza ikut tujuan
- cari alternatif dari teks
- mengajar membaca harus letakkan teks bacaan di hadapan murid
- bantu murid memahami teks tersebut
- peranan murid sebagai pembaca
- kaitkan bentuk tulisan di atas kertas dengan bahasa pertuturan yang diketahuinya
- mentafsir sendiri teks
- program bacaan merentasi kurikulum
- luangkan lebih masa untuk kemahiran yang hendak dikuasai
- memilih teks yang tekankan penggunaan ke semua kemahiran kursus
- gunakan teks yang mengkehendaki murid melatih koordinasi kemahiran
Wednesday, 6 February 2013
6/ Membaca Secara Intensif dan Berfokus Untuk Mencari Maklumat
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.