- merupakan kurikulum kebangsaan berlandaskan falsafah pendidikan kebangsaan
- ciri :
- bersifat futuristik, fleksibel, dinamik, responsif, holistik, bersepadu
- berkonsepkan "the personhood", fokus kepada pendekatan humanistik
- relevan dan koheran dengan keadaan semasa mengikut aliran pembanganan dan kemajuan teknologi
- mengandungi elemen kemahiran berfikir kreatif, kritis dan inovatif serta berkebolehan menyelesaikan masalah berdaya saing
- menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat.
- struktur :
- tujuan - cara mencapai tujuan
- kandungan - digubal berdasarkan mata pelajaran
- kaedah - meneruskan pembelajaran secara akses kendiri
- sumber dan maklumat - melibatkan sumber dengan teknologi maklumat
- penilaian - penilaian formatif dan sumatif
- TRANSFORMASI KURIKULUM PENDIDIKAN
- kurikulum transformasi sekolah rendah
- konsep - berteraskan FPK dan prinsip KBSR
- memenuhi hasrat pendidikan
- pemupukan pelajar seimbang
- rangka rancangan jangka panjang
- memupuk pelajar sebagai global player
- wujudkan konsep pekerja berilmu
- kuasai kemahiran ICT
- warganegara yang bertanggungjawab
- bentuk kurikulum transformasi
- komunikasi - gabungjalin kemahiran bahasa
- sains dan teknologi
- matematik
- fizikal dan estetika - PJK
- pemupukan daya imaginasi, kreativiti, bakat dan apresiasi
- kerohanian, sikap dan nilai
- kemanusiaan
- semangat patriotisme dan perpaduan
- ketrampilan diri
- kemahiran nilai tambah / elemen merentas kurikulum
- kreativiti dan inovasi
- keusahawanan
- teknologi maklumat dan komunikasi
- KSSR
- kurikulum yang berasaskan standard
- bahan :
- dokumen - standard kandungan dan pembelajaran
- buku tek pendekatan modular
- bahang sokongan
- organisasi tahap 1
- 3 modul
- modul asas teras - BM, BI, PI, PM, M3, PJK
- modul asas tema - DST, MALAYSIA NEGARAKU, DSV, DM
- modul asas elektif - TAMIL, CINA, ARAB, KADAZANDUSUN
- Pentaksiran :
- secara berterusan
- CABARAN ?
- pentadbir harus menjayakan transformasi dan pembaharuan pendidikan bagi meningkatkan kualiti pendidikan negara.
- paradigma guru - sikap dan pemikiran guru harus berubah
- persekitaran pembelajaran - bahan pembelajaran hendaklah mencukupi
- penilaian - dinilai dari semua aspek, mengikut keupayaan murid dari segi kebolehan dan kecerdasan.
Saturday, 1 September 2012
[a] Transformasi Kurikulum
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.