Saturday, 1 September 2012

[a] Transformasi Kurikulum

  • merupakan kurikulum kebangsaan berlandaskan falsafah pendidikan kebangsaan 
  • ciri : 
    • bersifat futuristik, fleksibel, dinamik, responsif, holistik, bersepadu
    • berkonsepkan "the personhood", fokus kepada pendekatan humanistik
    • relevan dan koheran dengan keadaan semasa mengikut aliran pembanganan dan kemajuan teknologi
    • mengandungi elemen kemahiran berfikir kreatif, kritis dan inovatif serta berkebolehan menyelesaikan masalah berdaya saing
    • menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat.
  • struktur :
    • tujuan - cara mencapai tujuan
    • kandungan - digubal berdasarkan mata pelajaran
    • kaedah - meneruskan pembelajaran secara akses kendiri
    • sumber dan maklumat  - melibatkan sumber dengan teknologi maklumat
    • penilaian - penilaian formatif dan sumatif
  • TRANSFORMASI KURIKULUM PENDIDIKAN
    • kurikulum transformasi sekolah rendah
      • konsep - berteraskan FPK dan prinsip KBSR
      • memenuhi hasrat pendidikan
      • pemupukan pelajar seimbang
      • rangka rancangan jangka panjang
      • memupuk pelajar sebagai global player
      • wujudkan konsep pekerja berilmu
      • kuasai kemahiran ICT
      • warganegara yang bertanggungjawab
    • bentuk kurikulum transformasi
      • komunikasi - gabungjalin kemahiran bahasa
      • sains dan teknologi 
      • matematik
      • fizikal dan estetika - PJK
      • pemupukan daya imaginasi, kreativiti, bakat dan apresiasi
      • kerohanian, sikap dan nilai
      • kemanusiaan
      • semangat patriotisme dan perpaduan
      • ketrampilan diri
    • kemahiran nilai tambah / elemen merentas kurikulum
      • kreativiti dan inovasi
      • keusahawanan
      • teknologi maklumat dan komunikasi
    • KSSR
      • kurikulum yang berasaskan standard
      • bahan :
        • dokumen - standard kandungan dan pembelajaran
        • buku tek pendekatan modular
        • bahang sokongan
      • organisasi tahap 1 
        • 3 modul 
          • modul asas teras - BM, BI, PI, PM, M3, PJK
          • modul asas tema - DST, MALAYSIA NEGARAKU, DSV, DM
          • modul asas elektif - TAMIL, CINA, ARAB, KADAZANDUSUN
      • Pentaksiran :
        • secara berterusan
  • CABARAN ?
    • pentadbir harus menjayakan  transformasi dan pembaharuan pendidikan bagi meningkatkan kualiti pendidikan negara. 
    • paradigma guru - sikap dan pemikiran guru harus berubah
    • persekitaran pembelajaran - bahan pembelajaran hendaklah mencukupi
    • penilaian - dinilai dari semua aspek, mengikut keupayaan murid dari segi kebolehan dan kecerdasan.

No comments:

Post a Comment

Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.