Wednesday, 5 September 2012

[e] Model Kontemporari Kurikulum Standard dalam PK

  • Tujuan PK :
    • Memberi kesedaran mengenai kesihatan adalah penting
    • mempertahankan amalan yang menjamin keselesaan dalam kehidupan seharian
    • gunakan perkhidmatan kesihatan yang ada dengan betul
    • mempertingkatkan status kesihatan dalam lingkungan persekitaran mereka
  • Matlamat PK :
    • peka terhadap kesihatan
    • menyampaikan pengetahuan
    • menimbulkan kesedaran
    • mengubah sikap
    • membuat keputusan
    • mengubah tingkah laku
    • mengubah status sosial
  • kurikulum kesihatan terdiri dari :
    • pendidikan kesihatan reproduktif dan sosial
    • pemakanan
    • pertolongan cemas
  • kurikulum PK dalam KSSR ada 3 modul :
    • modul 1 : kesihatan fizikal
    • modul 2 : kesihatan mental, emosi dan sosial
    • modul 3 : kesihatan persekitaran 
  • pendidikan kesihatan reproduktif dan sosial ialah mengenai  :
    • pengetahuan dari aspek biologikal sosiobudaya, psikologikal dan kerohanian ke arah amalan tingkah laku yang sihat dalam kehidupan
    • merangkumi :
      • kesihatan diri dan reproduktif - akhil baligh dan penjagaan kesihatan reproduktif
      • penyalahgunaan bahan - rokok, dadah, inhalan, alkohol dll
      • kemahiran pengurusan mental dan emosi - konflik dan stress dalam diri, keluarga, rakan sebaya dan masyarakat
      • kekeluargaan - institusi perkahwinan
      • perhubungan - kemahiran interpersonal yang positif dalam persaudaraan serta persahabatan
      • pencegahan penyakit - penyakit berjangkit, genetik, keturunan dan mental
      • keselamatan - di rumah, sekolah, taman permainan dll
  • P&P PK melalui :
    • pendekatan bersepadu
    • peningkatan pemikiran
    • pelbagai pendekatan
    • pemupukan nilai murni
    • menyediakan peluang
    • pengalaman pembelajaran
    • penggunaan ict
  • sedikit latar belakang perubahan kurikulum sekolah rendah di Malaysia
    • 1983 - kurikulum baru sekolah rendah
    • 1993 - kurikulum bersepadu sekolah rendah (kbsr)
    • 2003 - kbsr (semakan)
    • 2011 - kssr
  • bentuk kurikulum transformasi :
    • insan seimbang ke arah pemikiran kritis dan kreatif dan inovatif :
      • komunikasi - penggabungjalinan kemahiran bahasa secara lisan dan bukan lisan semasa berinteraksi
      • kerohanian, sikap dan nilai - penghayatan amalan agama, kepercayaan, sikap dan nilai
      • kemanusiaan - penguasaan ilmu dan amalan tentang kemasyarakatan dan alam sekitar setempat, negara dan global. penghayatan semangan patriotisme dan perpaduan
      • ketrampilan diri - pemupukan kepimpinan dan sahsiah diri melalui aktiviti kurikulum dan kokurikulum
      • perkembangan fizikal dan estetika - perkembangan jasmani dan kesihatan untuk kesejahteraan diri. pemupukan daya imaginasi, kreativiti, bakat dan aspresiasi
      • sains & teknologi - penguasaan pengetahuan sains, kemahiran dan sikap saintifik. penguasaan pengetahuan dan kemahiran matematik. penguasaan pengetahuan dan kemahiran berasaskan teknologi

No comments:

Post a Comment

Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.