- Tujuan PK :
- Memberi kesedaran mengenai kesihatan adalah penting
- mempertahankan amalan yang menjamin keselesaan dalam kehidupan seharian
- gunakan perkhidmatan kesihatan yang ada dengan betul
- mempertingkatkan status kesihatan dalam lingkungan persekitaran mereka
- Matlamat PK :
- peka terhadap kesihatan
- menyampaikan pengetahuan
- menimbulkan kesedaran
- mengubah sikap
- membuat keputusan
- mengubah tingkah laku
- mengubah status sosial
- kurikulum kesihatan terdiri dari :
- pendidikan kesihatan reproduktif dan sosial
- pemakanan
- pertolongan cemas
- kurikulum PK dalam KSSR ada 3 modul :
- modul 1 : kesihatan fizikal
- modul 2 : kesihatan mental, emosi dan sosial
- modul 3 : kesihatan persekitaran
- pendidikan kesihatan reproduktif dan sosial ialah mengenai :
- pengetahuan dari aspek biologikal sosiobudaya, psikologikal dan kerohanian ke arah amalan tingkah laku yang sihat dalam kehidupan
- merangkumi :
- kesihatan diri dan reproduktif - akhil baligh dan penjagaan kesihatan reproduktif
- penyalahgunaan bahan - rokok, dadah, inhalan, alkohol dll
- kemahiran pengurusan mental dan emosi - konflik dan stress dalam diri, keluarga, rakan sebaya dan masyarakat
- kekeluargaan - institusi perkahwinan
- perhubungan - kemahiran interpersonal yang positif dalam persaudaraan serta persahabatan
- pencegahan penyakit - penyakit berjangkit, genetik, keturunan dan mental
- keselamatan - di rumah, sekolah, taman permainan dll
- P&P PK melalui :
- pendekatan bersepadu
- peningkatan pemikiran
- pelbagai pendekatan
- pemupukan nilai murni
- menyediakan peluang
- pengalaman pembelajaran
- penggunaan ict
- sedikit latar belakang perubahan kurikulum sekolah rendah di Malaysia
- 1983 - kurikulum baru sekolah rendah
- 1993 - kurikulum bersepadu sekolah rendah (kbsr)
- 2003 - kbsr (semakan)
- 2011 - kssr
- bentuk kurikulum transformasi :
- insan seimbang ke arah pemikiran kritis dan kreatif dan inovatif :
- komunikasi - penggabungjalinan kemahiran bahasa secara lisan dan bukan lisan semasa berinteraksi
- kerohanian, sikap dan nilai - penghayatan amalan agama, kepercayaan, sikap dan nilai
- kemanusiaan - penguasaan ilmu dan amalan tentang kemasyarakatan dan alam sekitar setempat, negara dan global. penghayatan semangan patriotisme dan perpaduan
- ketrampilan diri - pemupukan kepimpinan dan sahsiah diri melalui aktiviti kurikulum dan kokurikulum
- perkembangan fizikal dan estetika - perkembangan jasmani dan kesihatan untuk kesejahteraan diri. pemupukan daya imaginasi, kreativiti, bakat dan aspresiasi
- sains & teknologi - penguasaan pengetahuan sains, kemahiran dan sikap saintifik. penguasaan pengetahuan dan kemahiran matematik. penguasaan pengetahuan dan kemahiran berasaskan teknologi
Wednesday, 5 September 2012
[e] Model Kontemporari Kurikulum Standard dalam PK
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.