Monday 3 September 2012

[c] Kurikulum Lama & Kurikulum Baru Satu Konsep Pemikiran

  • Sejarah KBSR
    • FPK dulu dipanggil Falsafah Pendidikan, KBSR mula dilancarkan pada 1983
    • penegasan 3M 
    • antara objektifnya
      • menghargai  BM sebagai bahasa kebangsaan
      • menguasai kemahiran asas bahasa
      • pembinaan sikap dan perlakuan yang baik berpandukan nilai kemanusiaan dan kerohanian yang berlandaskan Rukun Negara
      • dapat bergaul, menghargai hak dan kebolehan orang lain serta mempunyai semangat kerjasama dan toleransi
      • murid dapat menambahkan ilmu pengetahuan, kefahaman, minat serta peka terhadap manusia dan alam sekitar. 
    • 3 bidang
      • komunikasi
        • BM< BC<BT<BI<M3
      • kemanusaiaan
        • PI>PM>SC>KT
      • perkembangan diri individu
        • MZ>PS>PJ>PK>KH
    • memastikan perkembangan pelajar secara menyeluruh JERI
    • prinsip KBSR :
      • pendekatan bersepadu
      • perkembangan individu secara menyeluruh
      • pendidikan yang sama untuk semua murid
      • pendidikan seumur hidup
    • fokus tahap 1 :
      • kemahiran berbahasa
      • penguasaan nombor dan operasi asas mengira
      • mengenal huruf serta membaca, menghafaz dan menghayati ayat Al-Quran
      • Menyedari dan memahami norma dan nilai murni masyarakat
    • fokus tahap 2 :
      • semua yang ada di tahap 1 akan diberi pengukuhan lagi.
    • perbandingan kurikulum lama dengan kurikulum baru 
  • KSSR
    • Mengapa standard? memastikan semua murid melepasi standard yang ditetapkan.
    • diperkenalkan 2011
  • KSSR PJPK
    • antara matlamatnya :
      • melakukan kemahiran asas dengan lakuan yang betul mengikut konsep pergerakan
      • mengembangkan kebolehan dalam pergerakan dan kemahiran motor
      • mengenal pasti kedudukan anggota badan yang betul semasa melakukan pergerakan
      • mengenal pasti aktiviti meningkatkan tahap kecergasan
      • mengetahui kepentingan melakukan aktiviti fizikal secara berkala
      • mempamerkan aktiviti fizikal dalam suasana yang seronok dan persekitaran yang selamat
      • mematuhi peraturan dan mengamalkan langkah keselamatan semasa melakukan aktiviti fizikal
      • mengamalkan gaya hidup sihat untuk kesejahteraan.
    • kandungan kurikulum PJ Tahun 1
      • Aspek 1 : Kemahiran pergerakan
      • Aspek 2 : Aplikasi pengetahuan dalam pergerakan
      • Aspek 3 : Kecergasan meningkatkan kesihatan
      • Aspek 4 : Aplikasi pengetahuan dalam meningkatkan kecergasan
      • Aspek 5 : Kesukanan
    • kandungan kurikulum PK Tahun 1
      • Modul 1 : Kesihatan fizikal
      • Modul 2 : Kesihatan mental, emosi dan sosial
      • Modul 3 : Kesihatan persekitaran

No comments:

Post a Comment

Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.