- Dasar Pembangunan Nasional
- DPN - sebuah negara maju tahun 2020. strategi utama - mengekalkan DEB iaitu membasmi kemiskinan dan penyusunan semula masyarakat untuk memperbaiki ketidakseimbangan sosial dan ekonomi antara kaum.
- aspek kritikal yang digiatkan :
- wujudkan keseimbangan yang optimum
- pembangunan yang seimbang
- menghapuskan ketidaksamaan sosial dan ekonomi
- memperkukuhkan integrasi nasional
- bangunkan masyarakat yang progresif
- majukan sumber manusia
- sains dan teknologi satu teras penting
- pembangunan ekonomi berlandaskan perlindungan alam sekitar dan ekologi
- Dasar Pendidikan Kebangsaan
- DPK - membangunkan negara yang berbilang kaum dan status sosioekonomi melalui pendidikan.
- aspek kritikal yang digiatkan :
- sistem persekolahan yang sama bagi semua
- BM sebagai bahasa pengantar utama di semua peringkat persekolahan
- kurikulum dan eperiksaan sekolah yang sama kandungan dan bercorak kebangsaan.
- kurikulum PJPK mempunyai beberapa strategi iaitu :
- bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama
- kurikulum PJPK yang sama dan beroreintasikan Malaysia bagi semua jenis sekolah
- sistem peperiksaan yang sama dan seragam diwujudkan semua sekolah
- tingkatkan mutu pendidikan keseluruhannya
- amalkan konsep pendemokrasian pendidikan iaitu memberi peluang semua murid untuk mengakses pendidikan secara adil.
- beri perhatian kepada kumpulan murid yang berkeperluan khas serta sekolah yang terletak di luar bandar dan pedalaman.
- Falsafah Pendidikan Kebangsaan
- FPK - hasrat FPK melalui :
- kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan
- rohani
- intelek
- jasmani
- emosi
- pendidikan bersepadu
- ilmu dan kemahiran
- bahasa
- nilai-nilai murni
- kurikulum dan sukatan pelajaran
- proses pengajaran dan pembelajaran
- diharapkan dapat mencapai hasil seperti :
- insan yang baik
- percaya dan patuh kepada Tuhan
- berilmu pengetahuan
- bertanggungjawab
- berakhlak mulia
- berbakti dan menyumbang kepada negara
- sahsiah yang seimbang dan bersepadu
- Pelan Pembangunan Pendidikan
- Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP)
- menjayakan teras misi nasional iaitu teras 2 - meningkatkan keupayaan pengetahuan dan inovasi negara serta memupuk minda kelas pertama dan teras 3 - menangani masalah ketidakseimbangan sosioekonomi yang berterusan secara membina dan produktif
- KPM merancang iaitu :
- memperkembangkan potensi individu JERI
- tingkatkan kreativiti, inovasi dan budaya ilmu
- budayakan sains dan teknologi dan pembelajaran sepanjang hayat
- sistem pendidikan yang lebih cekap
- Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pendidikan
- tingkatkan martabat pendidikan Malaysia di arena antara bangsa
- membangunkan modal insan berfokus kepada :
- lebih banyak pilihan pendidikan kepada ibu bapa dan pelajar dengan cara meneruskan kewujudan pelbagai jenis sekolah
- tingkatkan keupayaan dan penguasaan ilmu pengetahuan
- pupuk pelajar memiliki kemahiran dan keterampilan dengan cara melengkapkan diri pelajar dengan pelbagai kemahiran hard dan soft skills
- mantapkan program kokum dan sukan
- mantapkan sistem pentaksiran dan penilaian
- kukuhkan disiplin pelajar
- mempercepat perkhidmatan sistem aduan masalah disiplin
- mantapkan kurikulum dengan subjek PI, PM, PSK dan pembestarian sekolah
- Transformasi Pendidikan
- melalui BPK - iaitu KSSR
- elemen dalam KSSR
- bentuk, organisasi, kandungan, peruntukan masa, pedagogi, pentaksiran, pengurusan kurikulum, bahan.
- Akta Pendidikan 1996 lanjutan dari akta pelajaran 1961
- indikator lain yang boleh menyebabkan sesebuah kurikulum dibentuk atau dinilai semula ialah kerana
- kehendak masyarakat
- faktor politik
- faktor pembangunan negara dan perkembangan dunia
- faktor perubahan sosial
- faktor perancang dan pelaksana kurikulum
- faktor murid, kehendak dan keperluan masyarakat
- faktor perkembangan ilmu dan kepentingannya
- pengaruh psikologi pendidikan
Saturday, 8 September 2012
[h] Polisi & Perundangan Kerajaan mengenai PJPK
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.