Saturday, 8 September 2012

[h] Polisi & Perundangan Kerajaan mengenai PJPK

  • Dasar Pembangunan Nasional
    • DPN - sebuah negara maju tahun 2020. strategi utama - mengekalkan DEB iaitu membasmi kemiskinan dan penyusunan semula masyarakat untuk memperbaiki ketidakseimbangan sosial dan ekonomi antara kaum.
    • aspek kritikal yang digiatkan :
      • wujudkan keseimbangan yang optimum
      • pembangunan yang seimbang
      • menghapuskan ketidaksamaan sosial dan ekonomi
      • memperkukuhkan integrasi nasional
      • bangunkan masyarakat yang progresif
      • majukan sumber manusia
      • sains dan teknologi satu teras penting
      • pembangunan ekonomi berlandaskan perlindungan alam sekitar dan ekologi
  • Dasar Pendidikan Kebangsaan
    • DPK - membangunkan negara yang berbilang kaum dan status sosioekonomi melalui pendidikan. 
    • aspek kritikal yang digiatkan :
      • sistem persekolahan yang sama bagi semua
      • BM sebagai bahasa pengantar utama di semua peringkat persekolahan
      • kurikulum dan eperiksaan sekolah yang sama kandungan dan bercorak kebangsaan.
    • kurikulum PJPK mempunyai beberapa strategi iaitu :
      • bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama
      • kurikulum PJPK yang sama dan beroreintasikan Malaysia bagi semua jenis sekolah
      • sistem peperiksaan yang sama dan seragam diwujudkan semua sekolah
      • tingkatkan mutu pendidikan keseluruhannya 
      • amalkan konsep pendemokrasian pendidikan iaitu memberi peluang semua murid untuk mengakses pendidikan secara adil.
      • beri perhatian kepada kumpulan murid yang berkeperluan khas serta sekolah yang terletak di luar bandar dan pedalaman.
  • Falsafah Pendidikan Kebangsaan
    • FPK - hasrat FPK melalui :
      • kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan
      • rohani
      • intelek
      • jasmani
      • emosi
        • pendidikan bersepadu
        • ilmu dan kemahiran
        • bahasa
        • nilai-nilai murni
        • kurikulum dan sukatan pelajaran
        • proses pengajaran dan pembelajaran
        • diharapkan dapat mencapai hasil seperti :
          • insan yang baik
          • percaya dan patuh kepada Tuhan
          • berilmu pengetahuan
          • bertanggungjawab
          • berakhlak mulia
          • berbakti dan menyumbang kepada negara
          • sahsiah yang seimbang dan bersepadu
  • Pelan Pembangunan Pendidikan
    • Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP)
      • menjayakan teras misi nasional iaitu teras 2 - meningkatkan keupayaan pengetahuan dan inovasi negara serta memupuk minda kelas pertama dan teras 3 - menangani masalah ketidakseimbangan sosioekonomi yang berterusan secara membina dan produktif
      • KPM merancang iaitu :
        • memperkembangkan potensi individu JERI
        • tingkatkan kreativiti, inovasi dan budaya ilmu
        • budayakan sains dan teknologi dan pembelajaran sepanjang hayat
        • sistem pendidikan yang lebih cekap
        • Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pendidikan
        • tingkatkan martabat pendidikan Malaysia di arena antara bangsa
      • membangunkan modal insan berfokus kepada :
        • lebih banyak pilihan pendidikan kepada ibu bapa dan pelajar dengan cara meneruskan kewujudan pelbagai jenis sekolah
        • tingkatkan keupayaan dan penguasaan ilmu pengetahuan
        • pupuk pelajar memiliki kemahiran dan keterampilan dengan cara melengkapkan diri pelajar dengan pelbagai kemahiran hard dan soft skills
        • mantapkan program kokum dan sukan
        • mantapkan sistem pentaksiran dan penilaian
        • kukuhkan disiplin pelajar
        • mempercepat perkhidmatan sistem aduan masalah disiplin
        • mantapkan kurikulum dengan subjek PI, PM, PSK dan pembestarian sekolah
  • Transformasi Pendidikan
    • melalui BPK - iaitu KSSR
    • elemen dalam KSSR
      • bentuk, organisasi, kandungan, peruntukan masa, pedagogi, pentaksiran, pengurusan kurikulum, bahan.
  • Akta Pendidikan 1996 lanjutan dari akta pelajaran 1961
  • indikator lain yang boleh menyebabkan sesebuah kurikulum dibentuk atau dinilai semula ialah kerana
    • kehendak masyarakat
    • faktor politik
    • faktor pembangunan negara dan perkembangan dunia
    • faktor perubahan sosial
    • faktor perancang dan pelaksana kurikulum
    • faktor murid, kehendak dan keperluan masyarakat
    • faktor perkembangan ilmu dan kepentingannya
    • pengaruh psikologi pendidikan

No comments:

Post a Comment

Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.