- bidang KBSR
- komunikasi
- manusia dan alam kelilingnya
- perkembangan diri individu
- bidang KSSR
- komunikasi
- kerohanian, sikap dan nilai
- kemanusiaan
- perkembangan fizikal dan estetika
- sains dan teknologi
- keterampilan diri
- persamaan organisasi KBSR dan KSSR
- mengikut tahap iaitu tahap 1 dan tahap 2
- mata pelajaran mengikut bidang dan komponen
- ikut teras, wajib dan tambahan
- organisasi modul ikut tunjang dan tema
- waktu pembelajaran ikut tahap
- komponen kesenian dan rekreasi termasuk muzik, jasmani dan seni visual. moral tidak termasuk
- peringkat tahap 1 dan 2 adalah seperti berikut
- tahap 1 menjurus kepada bidang komunikasi
- tahap 1 menekankan penguasaan kemahiran asas
- tahap 2 mengukuhkan kemahiran asas dari tahap 1
- tahap 2 adalah aplikasi kemahiran asas menyelesaikan masalah
- mata pelajaran teras
- menjadi asas utama pendidikan murid murid
- mata pelajaran wajib
- wajib dipelajari oleh semua murid
- mata pelajaran tambahan
- sebagai tambahan terutama kepada mereka yang berminat
- mata pelajaran elektif
- dipelajari mengikut pilihan murid di sekolah rendah
- subjek modul teras asas - BM, BI, BC, BT, PI, PM, PJ, PK, M3
- subjek modul teras tema - PS, MZ, SC, Malaysia Negaraku
- subjek modul elektif - Arab, cina, tamil, iban, kadazandusun
Wednesday, 28 March 2012
[iv] Organisasi Kurikulum Sekolah Rendah
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.