Wednesday 28 March 2012

[iv] Organisasi Kurikulum Sekolah Rendah

  • bidang KBSR 
    • komunikasi
    • manusia dan alam kelilingnya
    • perkembangan diri individu
  • bidang KSSR
    • komunikasi
    • kerohanian, sikap dan nilai
    • kemanusiaan
    • perkembangan fizikal dan estetika
    • sains dan teknologi
    • keterampilan diri
  • persamaan organisasi KBSR dan KSSR
    • mengikut tahap iaitu tahap 1 dan tahap 2
    • mata pelajaran mengikut bidang dan komponen
      • ikut teras, wajib dan tambahan
      • organisasi modul ikut tunjang dan tema
    • waktu pembelajaran ikut tahap
  • komponen kesenian dan rekreasi termasuk muzik, jasmani dan seni visual. moral tidak termasuk
  • peringkat tahap 1 dan 2 adalah seperti berikut 
    • tahap 1 menjurus kepada bidang komunikasi
    • tahap 1 menekankan penguasaan kemahiran asas
    • tahap 2 mengukuhkan kemahiran asas dari tahap 1
    • tahap 2 adalah aplikasi kemahiran asas menyelesaikan masalah
  • mata pelajaran teras
    • menjadi asas utama pendidikan murid murid
  • mata pelajaran wajib
    • wajib dipelajari oleh semua murid
  • mata pelajaran tambahan
    • sebagai tambahan terutama kepada mereka yang berminat
  • mata pelajaran elektif
    • dipelajari mengikut pilihan murid di sekolah rendah
  • subjek modul teras asas - BM, BI, BC, BT, PI, PM, PJ, PK, M3
  • subjek modul teras tema - PS, MZ, SC, Malaysia Negaraku
  • subjek modul elektif - Arab, cina, tamil, iban, kadazandusun

No comments:

Post a Comment

Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.