Saturday, 31 March 2012

[i] Perkembangan Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah

  • zaman sebelum penjajahan inggeris
    • pendidikan tradisional - ramai orang melayu saja, cina dan india hanya datang sebagai buruh saja. pelajaran formal kebanyakan di istana
  • zaman penjajahan inggeris
    • sekolah inggeris - sekolah pertama Penang Free School
    • sekolah vernakular - bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar. seperti sekolah melayu, sekolah cina, sekolah tamil.
    • sekolah nihongo semasa penjajahan jepun - kurikulum adalah dari jepun
  • zaman selepas merdeka
    • bahasa inggeris diberi kepada semua murid
    • pelajaran vokasional dilaksanakan
    • akta pelajaran 1961 
  • sebelum penjajahan inggeris majoriti rakyat jelata mendapat pendidikan informal kerana tidak banyak institusi sekolah pada masa itu.
  • alim ulama islam dari timur tengah ke tanah melayu mengakibatkan madrasah dan sekolah pondok banyak dibina
  • sekolah vernakular mempunyai ciri ciri seperti pengajaran oleh guru guru mengikut etnik masing masing
  • kerajaan inggeris meluluskan enakmen pendaftaran sekolah kerana masalah pembukaan sekolah. kesannya ialah perlantikan guru tidak boleh terus dari tanah besar china atau india
  • selepas sahaja tanah melayu merdeka, pelajaran berasaskan akta pelajaran, pendidikan untuk perpaduan kaum.

No comments:

Post a Comment

Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.