- zaman sebelum penjajahan inggeris
- pendidikan tradisional - ramai orang melayu saja, cina dan india hanya datang sebagai buruh saja. pelajaran formal kebanyakan di istana
- zaman penjajahan inggeris
- sekolah inggeris - sekolah pertama Penang Free School
- sekolah vernakular - bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar. seperti sekolah melayu, sekolah cina, sekolah tamil.
- sekolah nihongo semasa penjajahan jepun - kurikulum adalah dari jepun
- zaman selepas merdeka
- bahasa inggeris diberi kepada semua murid
- pelajaran vokasional dilaksanakan
- akta pelajaran 1961
- sebelum penjajahan inggeris majoriti rakyat jelata mendapat pendidikan informal kerana tidak banyak institusi sekolah pada masa itu.
- alim ulama islam dari timur tengah ke tanah melayu mengakibatkan madrasah dan sekolah pondok banyak dibina
- sekolah vernakular mempunyai ciri ciri seperti pengajaran oleh guru guru mengikut etnik masing masing
- kerajaan inggeris meluluskan enakmen pendaftaran sekolah kerana masalah pembukaan sekolah. kesannya ialah perlantikan guru tidak boleh terus dari tanah besar china atau india
- selepas sahaja tanah melayu merdeka, pelajaran berasaskan akta pelajaran, pendidikan untuk perpaduan kaum.
Saturday, 31 March 2012
[i] Perkembangan Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.