Tuesday, 6 August 2013

6/ kemahiran pengajaran bacaan

2 tujuan
  • tujuan serta merta - boleh membaca dan faham. baa dengan cepat, tidak teragak agak. boleh baca serta merta.
  • tujuan lanjut - berfikir lebih selepas membaca. alat penambah pengetahuan setelah keluar dari sekolah
jenis bacaan
  • bacaan bersuara / mekanis
    • menyuarakan tulisan dengan sebutan jelas dan terang
    • membaca dengan irama yang betul
  • bacaan senyap / akaliah
    • disuarakan dalam hati tanpa keluar suara
peringkat mengajar bacaan
  • penyediaan murid
  • mendirikan asas
  • melatih membaca dan memaham
  • melatih membaca untuk menghiburkan hati
  • membina dan memperkukuh sikap gemar membaca
kaedah mengajar bacaan
  • kaedah mengeja - membatang suku kata
  • kaedah bunyi - membunyikan suku kata
  • kaedah huruf - mengenal nama huruf
pendekatan mengajar bacaan
  • pendekatan membina - berdasarkan prinsip sintesis, susun perkataan kecil menjadi besar
  • pendekatan cerakinan - ceraikan bahagian besar kepada kecil
  • pendekatan eklektik - menggunakan kaedah campuran
  • pendekatan berformatkan kbsr
    • pendekatan A - kaedah campuran
    • pendekatan B - kaedah bunyi / fonik
    • pendekatan C - bunyi kata
    • pendekatan D - prinsip membina
bacaan intensif
  • memperkembangkan kebolehan dalam meneliti, memahami dan mentafsir apa saja yang dibacca dengan tepat
bacaan ekstensif
  • bacaan meluas di luar kelas. meningkatkan kepantasan membaca

No comments:

Post a Comment

Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.