Sunday 6 January 2013

6/ Gimnastik Pendidikan

  • menghasilkan kekuatan fizikal, fleksibiliti, ketangkasan, koordinasi dan imbangan
  • tujuan 
    • tingkatkan kesedaran tubuh badan
    • tingkatkan kreativiti pelajar
    • nilai positif tentang keyakinan diri
    • dedah kepada proses penerokaan
    • beri kebebasan kepada pelajar dalam mengolah kreativiti
    • penyediaan asas kepada gimnastik artistik
  • tema 
    • kesedaran tubuh badan
      • lakuan asas tubuh badan
      • lakuan bahagian tubuh badan
      • aktiviti tubuh badan
      • bentuk tubuh badan
    • kesedaran ruang
      • ruang diri
      • ruang am
      • bergerak berbagai cara menggunakan ruang
      • membuat pergerakan menggunakan ruang diri
      • bergerak menggunakan berbagai aras
      • bergerak menggunakan pelbagai arah
      • bergerak menggunakan pelbagai laluan
    • kesedaran masa
      • kawalan masa dalam melakukan sesuatu pergerakan. antara subtemanya :
      • bergerak untuk menghasilkan kelajuan yang berbeza
      • bergerak dengan memilih kelajuan yang sesuai
      • bergerak dengan mengawal kelajuan
      • menggerakkan bahagian tubuh badan untuk memilih kelajuan yang sesuai
      • merangkaikan pergerakan dengan menggunakan dua atau lebih aspek masa
    • kesedaran perkaitan antara pelbagai bahagian tubuh badan
      • bergerak untuk menunjukkan perkaitan antara satu bahagian badan dengan bahagian badan yang lain
      • menggerakkan bahagian tubuh badan untuk menunjukkan perkaitan di antara satu bahagian tubuh badan dengan bahagian yang lain
      • bergerak untuk menunjukkan perkaitan bahagian tubuh badan dengan alatan
      • menggerakkan bahagian tubuh badan untuk menunjukkan perkaitan bahagian tubuh badan dengan alatan
      • menyokong badan di atas satu tapak sambil menggerakkan bahagian badan yang lain untuk mendapatkan kestabilan
      • mengalih beban dari pergerakan yang stabil ke pergerakan yang baru dengan menggunakan bahagian tubuh badan untuk mendahului pergerakan
      • mencipta bentuk badan setelah menentukan kedudukan bahagian tubuh badan
    • kesedaran beban
      • bergerak berbagai cara dan membeku
      • bergerak berbagai cara dengan kualiti berat dan ringan
      • bergerak berbagai cara dengan kualiti berat dan ringan menggunakan alatan
      • merangkaikan dua atau lebih pergerakan dengan kualiti berat dan ringan tanpa atau dengan alatan
    • kesedaran aliran
      • 3 jenis rangkaian pergerakan seperti :
        • merangkaikan pergerakan secara aliran bebas
        • merangkaikan pergerakan secara aliran terikat
        • merangkaikan pergerakan secara aliran bebas dan terikat
    • kesedaran perkaitan dengan orang lain, antara subtemanya :
      • bergerak berbagai cara dengan pasangan
      • bergerak berbagai cara dengan rakan secara sentuhan badan
      • bergerak berbagai cara dalam kumpulan
    • kesedaran ritma
      • mendapatkan ritma dari berbagai pergerakan
      • menggunakan corak ritma untuk melakukan pergerakan
      • merangkaikan aliran pergerakan dengan corak ritma

2 comments:

  1. Jibang Kalangau6/09/2013 10:21 am

    Terima kasih atas perkongsian ini..

    ReplyDelete
  2. It's okay . But kena tmbh sikit lagi info ni. Keep it up.

    ReplyDelete

Anda dialu-alukan memberikan komen serta cadangan yang membina untuk penambahbaikan blog bersama.